Uluru

4 april 2014 - Ayers Rock Camp, Australië

image
We hebben heerlijk geslapen in de tent, dat is prima te doen. Er staan gewoon bedden in met een tafeltje en een lampje erop en meer niet, maar prima voor een nachtje. Ontbeten om 5.00 uur en dan de bus in voor een spectaculaire zonsopgang bij de Uluru rotsen, maar........helaas, er was te veel bewolking en dat hebben we dus niet meegemaakt, jammer dan. Daarna een wandeling van ca 1½ uur langs de rotswand gelopen en toen was het de bedoeling om met een Aboriginal gids de Mala walk te doen en uitleg te krijgen over hoe men daar leefden, maar ook die was er niet en dus heeft onze eigen gids het maar gedaan en hij deed dat erg goed.

Maar weer even een beetje uitleg geven: Uluru (Ayers Rock) ligt zo'n 320 km ten zuidwesten van Alice Springs. Het is de top van een enorm ondergronds brok zandsteen van ca 600 miljoen jaar oud. Geologen geloven dat slechts 10% van de rots zichtbaar is. Miljoenen jaren erosie hebben hem langzaam blootgelegd en verwering leidde tot de karakteristieke rode kleur. Hij is genoemd naar Henry Ayers, de toenmalige premier van South Australië.

Natuurlijke formaties als Uluru en Kata Tjuta spelen vaak een grote rol in Aboriginalverhalen over de droomtijd. De droomtijd, een centraal concept in de Aboriginalspiritualteit, is de tijd van de schepping, toen de geesten van de voorouders oprezen van de kale aarde, in allerlei bovennatuurlijke vormen, soms deels menselijk, soms dierlijk, reisden, jaagden en vochten de geesten overal in het  land en schiepen bergen, rivieren, planten, elementen, dieren en tenslotte mensen, die hun afstamming terugleiden naar verschillende totemgeesten. De paden die de geesten volgden, worden droompaden genoemd en verbinden heilige plaatsen. Ceremonies en liederen vertellen van de droomtijd en vormen de basis van de Aboriginalwetten en gewoonten.

Het was zeer interessant om te horen hoe het vroeger was en eigenlijk nu nog steeds gaat. Voor degene die de boeken van de stam van de Holebeer hebben gelezen, alles komt daar in terug. Hoe men leefden in grotten en de regels en wetten die daar bij hoorden, hoe men alles leerde van grootouders en ouders en dat zo generaties lang doorgegeven aan kinderen en kindskinderen. Regels over mannendingen en vrouwendingen wat absoluut gescheiden regels waren. Ook de rotstekeningen die je overal ziet stammen nog uit die tijd en werden gebruikt als lesmateriaal, maar ook hoe men leefde uit de natuur en men wist precies wat men wel en niet kon eten, ze hadden er een regel voor, "Fruits grow high, make you die. Fruits beneath you can eat " Het was wederom weer héél indrukwekkend en we hopen daarvan iets over te brengen in deze verhalen.

Daarna naar het volgende tentenkamp richting King's Canyon. Dat was een prachtige plek midden in de woestijn en alleen ons groepje was daar, hebben heerlijke kip curry gegeten en 's avonds nog heerlijk buiten gezeten, zonder lichtvervuiling om ons heen, dus een prachtige sterrenhemel en dan al weer vroeg slapen, want ja, 4 uur opstaan (we gaan er nog aan wennen) om naar King's Canyon te gaan.

1. Eef:
    6 april 2014
    Jullie zitten niet in Australie maar in Amerika , Arizona ,bryce NP en Zion NP.
    Schitterend.
  2. Peter:
    Mooi hoor!!
  3. Kees:
    6 april 2014
    Nou dat indrukwekkende breng je echt wel goed over in al jullie verhalen en foto's heerlijk om te lezen. X
  4. Ria:
    6 april 2014
    Prachtig verhaal, voelde me even Ayla.