Sydney, maandag

14 april 2014 - Sydney, Australië

imageimage
Zo, dat was een dag Sydney, wat een prachtige stad, er is zo veel te zien en te doen, dat de keuze best moeilijk is. Dan maar gekozen wat volgens insiders de moeite waard is. Vanmorgen sightseeing gedaan langs interessante oude gebouwen in hartje Sydney. Eerst langs het Sydney Town Hall en de St. Andrews Cathedral, beide uit ca 1850, toen naar het Queen Victoria Building dat in 1898 werd gebouwd als markthal voor groenten en fruit. Het drie verdiepingen tellende, zandstenen gebouw raakte in verval, maar werd begin jaren 80 van de 20e eeuw zorgvuldig gerestaureerd. De monumentale buitenkant wordt nog overtroffen door het interieur, dat rijkelijk gedecoreerd is met mozaïekwerk en gebrandschilderde ramen en door de Royal Clock in de centrale glaskoepel. Nu is het Queen Victoria Building omgetoverd tot een luxe winkelcentrum met chique café's en meer dan tweehonderd boetieks.

Toen naar de Sydney Tower, de 293 m hoge toren is het hoogste bouwwerk van Australië. We zijn naar de uitkijkpost gegaan daarboven en dat duurde slechts 44 seconden voor we boven waren. Het was een prachtig panoramisch uitzicht over Sydney, je kon er helemaal rondlopen en het panorama van alle kanten bekijken, fenomenaal en indrukwekkend. Daarna naar Hyde Park en naar de Barracks, het gevangeniscomplex, waar in vroeger dagen achthonderd gevangenen waren gehuisvest, die er elke dag geketend op uit werden gestuurd om als dwangarbeiders te werken. Tegenwoordig is het een sociaal-historisch museum waar Australiërs in de archieven antwoord kunnen vinden op de vraag of zij wel of niet van een gevangene afstammen. Heel indrukwekkend allemaal, vooral als je je probeert in te leven in die tijd, maar dat is niet zo moeilijk als je in die prachtige oude gebouwen rondloopt.

's Middags naar Darling Harbour geweest, Dit ligt dicht bij het stadscentrum en het rustige water van de Cockle Bay. Cockle Bay was begin 20e eeuw een druk industriecentrum en internationale haven. De opmars van het containerschip maakte hier een eind aan. Het gebied verviel langzaam tot een ruïne. In 1988 werd Darling Harbour, na een ingrijpende verbouwing, heropend. Overdag en 's avonds is het hier een drukte van belang. Liveamusement, straatartiesten en verschillende voorstellingen op de kade en in het water. Het was er gezellig en we hebben een heerlijke middag gehad hier en om 17.00 uur even genoten van Happy Hour.

Kortom, het was alweer een zeer indrukwekkende en bijzondere dag en Sydney is bruisend, druk, maar erg mooi en gezellig. Morgen nog heerlijk een dag met Huub en Coby hier door brengen en dan o.a naar het Opera House en de Harbour Bridge, we hebben er zin in!

1. Carla:
    Gezellig hoor!!
    Geniet er nog maar een poosje van ,ik geniet wel van jullie verhalen en foto,s
    Gr. Carla
  2. Kees:
    14 april 2014
    Dat was weer een interessante dag daar in sydney zeg, vast een heel indrukwekkende stad. X
  3. Elvira:
    14 april 2014
    jee, nog 1 dagje met huub en coby en dan naar huis. toch best wel snel gegaan die 6wk. Hele gezellige dag met zn 4tjes geef ze n knuf en tot donderdag!!! xx